NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
قُتَيْبَةُ
بْنُ سَعِيدٍ
وَمُسَدَّدٌ
الْمَعْنَى
قَالَا
حَدَّثَنَا
جَعْفَرُ
بْنُ
سُلَيْمَانَ
عَنْ ثَابِتٍ
عَنْ أَنَسٍ
قَالَ
أَصَابَنَا
وَنَحْنُ
مَعَ رَسُولِ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
مَطَرٌ
فَخَرَجَ
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
فَحَسَرَ ثَوْبَهُ
عَنْهُ
حَتَّى
أَصَابَهُ
فَقُلْنَا
يَا رَسُولَ
اللَّهِ لِمَ
صَنَعْتَ
هَذَا قَالَ
لِأَنَّهُ
حَدِيثُ
عَهْدٍ
بِرَبِّهِ
Hz. Enes (İbn Malik)'den
demiştir ki: (Birgün) Râsûlullah ile birlikte iken yağmura tutulduk, Râsûlullah
(s.a.v.) hemen (yağmur'un altına) çıkıp (vücudunun) bir kısmından elbisesini
sıvazladı, nihayet orası yağmurla ıslandı. Bunun üzerine biz:
Ey Allah'ın Resulü, bunu
niçin yaptın? diye sorduk.
Çünkü bu Rabbimin
katından yeni geliyor, buyurdu.
İzah:
Müslim, istiska
Metinde geçen:
"Çünkü bu Rabbimin katından yeni
geliyor" cümlesinden murad "yağmur bir rahmettir. Allah teâlâ onu
yeni yaratmıştır. Binaenaleyh bereketinden yararlanmağa değer" demektir.
İmam Nevevî diyor ki:
"Bütün hadis-i şerifte yağmur yağmağa başladığı zaman avret yerlerinden
maada her. yerini açarak yağmurun ilk dam-lalarıyla ıslanmak müstehap olduğuna;
yine bu hadiste derecesi aşağı olan bir kimsenin üstün dereceli birinin
bilmediği bir şeyi yaptığını görünce onu öğrenmek amel etmek ve başkasına da
öğretmek için sorması gerektiğine delil vardır."
Burada şöyle bir sual hatıra
gelebilir: Yeni yaratılmış olmayı gerekçe göstermek, (var ediliş, yaratılış)
itibariyle değil, İslâmiyet itibariyle olan kıdeme göre yapılır.
Buradaki tercih ise
yücud itibari ile olan yakınlığa göredir.